...

Zywienie immunomodulujace nowa wersja

by wiosenka

on

Report

Category:

Healthcare

Download: 0

Comment: 0

757

views

Comments

Description

Download Zywienie immunomodulujace nowa wersja

Transcript

  • 1. Żywienie immunomodulujaceWpływ żywienia na układ odpornościowy dzieciNajczęstsze błędyAgnieszka Kędra
  • 2. Jadłospis 1• Amelia 3 lata 2 miesiące, 15kg, pacjentka CZD, leczona z powodu częstychinfekcji górnych dróg oddechowych, ucha środkowego, alergia na warzywastrączkowe.• Śniadanie: parówka morlinka, pół bułki pszennej z masłem, ketchup• II śniadanie: pół bułki pszennej z dżemem truskawkowym• Obiad: zupa ogórkowa, kotlet mielony z indyka, ziemniaki, buraczki (mało)• Podwieczorek: rogalik francuski z czekoladą• Kolacja: spagetti z pomidorami, kubuś malinowy• Kolacja 2: kubuś malinowy, chrupki kukurydziane
  • 3. Jadłospis 2• Ignacy, 2 lata 11 miesięcy, 13 kg, zapalenie oskrzeli z rzutem na zapalenie płuc,leczony antybiotykami, z biegunką.• Śniadanie: serek waniliowy z krówką,• II śniadanie: bułka z miodem• Obiad: zupa pomidorowa z makaronem, kotlet schabowy (większość panierki),ziemniaki• Podwieczorek: bułka drożdżowa z serem,• Kolacja: bulka pszenna, masło, salami, wafelek domowy z kajmakiem• Kolacja 2: pieczarki w occie słoiczek, wafelek domowy z kajmakiem
  • 4. Układ odpornościowy• Układ immunologiczny ma za zadanie chronić organizm przedczynnikami zewnętrznymi. Przewód pokarmowy najbardziejnarażony na działanie „obcych” czynników stanowinajwiększy organ układu odpornościowego. Prawidłowaczynność mechanizmów odpornościowych zależy od: Uwarunkowań genetycznych, Wieku, Kondycji zdrowotnej, Stresu, Diety!!!.
  • 5. Odporność dziecka w wiekuprzedszkolnym• Układ odpornościowy dziecka dojrzały w 3 rż.• 6-7 infekcji w roku na choroby przeziębieniowe.• Ważne jest zadbanie, aby nie występowały u niego w tymokresie niedobory pokarmowe.
  • 6. Co powinno znaleźć sięw diecie przedszkolaka?• Produkty z pełnych ziaren zbóż,• Warzywa i owoce,• Produkty mleczne o niskiejzawartości tłuszczu,• Warzywa strączkowe,• Tłuste ryby morskie i chudemięso.• NNKT (o-3, o-6)• DLACZEGO???
  • 7. Składniki pokarmowe wzmacniająceodporność• Żelazo,• Cynk,• Selen,• Kwasy tłuszczowe o-3 i o-6,• Wit C, wit A• Bakterie probiotyczne,• Barwniki roślinne
  • 8. Żelazo• Jest głównym budulcem czerwonych krwinek.Krew z kolei dostarcza tlen i składniki odżywczedo wszystkich komórek ciała. Anemia, czylikłopoty z przyswajaniem żelaza może być jedną zprzyczyn spadku odporności.• Żelazo ma również swój udział w niszczeniukomórek zarażonych wirusami oraz niszczykomórki nowotworowe.
  • 9. Żelazo• Źródło: mięso, jaja, ryby,brokuły, natkę pietruszki,dynie, paprykę, nasionaroślin strączkowych,zbożowe płatkiśniadaniowe, grube kasze,szpinak. Przyswajalnośćtego pierwiastka zwiększawitamina C.• Produkty fortyfikowanetakie jak: jajka, margarynyczy mleko.
  • 10. Cynk• Cynk jest pierwiastkiem, który wspomaga wzrostkrwinek białych. Łagodzi on objawy przeziębieniaoraz kaszel i katar. Jego niedobór zmniejszaodporność i apetyt, zwiększa ryzyko infekcji.• Źródło: głównie chuda mięso, ryby, jaja, wątroba,jak również w słonecznik, pestki dyni, czosnek,kapusta, kasza gryczana, otręby owsiane,pieczywo razowe, nasiona roślin strączkowych.
  • 11. Selen• Bez niego komórki odpornościowe nie są wstanie wytworzyć przeciwciał przeciwatakującym dziecko zarazkom. Chroni równieżbłony komórkowe przed wolnymi rodnikami.• Dobrym źródłem selenu są produkty zbożowe,podroby, ryby, pestki słonecznika, dyni, cytrusy, atakże produkty mleczne.
  • 12. Witamina• Witamina C, pobudza aktywność komórek odpornościowych iprzyspiesza powrót do zdrowia, jest antyoksydantem, neutralizujewolne rodniki (działanie przeciwnowotworowe).• wzmacnia system odpornościowy  uszczelnia naczyniakrwionośne.• Straty witaminy podczas gotowania - do 70%• Bogatym źródłem witaminy C są: czerwona papryka, brukselka,brokuły, szpinak, kapusta włoska, cytrusy oraz dzika róża, aronia,kiwi, czarna porzeczka, maliny, truskawki, gruszkach, śliwki, jeżyny,jagody, kiszona kapusta, natka pietruszki.
  • 13. Witamina A i B-karoten• Zwiększając liczbę komórek odpornościowych wzmacnia tymsamym odporność.• Źródło witaminy A: produkty mleczne, masło, margaryna atakże wątroba, jaja ,ryby, marchew, papryka, szpinak czy teższczypiorek.• B-karoten warzywa i owoce koloru żółtego orazpomarańczowego tj.: papryka czerwona, żółta, marchew,morele, brzoskwinie, a także warzywa barwy ciemnozielonej(szpinak, brokuły) oraz orzechy.
  • 14. Kwasy tłuszczowe O-3:O-6• Dieta wysokotłuszczowa obniża odporność• Stosunek spożycia n-6:n-3  4:1• Omega-3 działanie PRZECIWzapalne, czyli tzw.dobre tłuszcze. Wspomagają wytwarzanieprzeciwciał i wzmacniają błony śluzowe (nosa,gardła, oskrzeli).Leczenie astmy, alergie pokarmowe !!• Omega-6 działanie PROzapalne
  • 15. Kwasy tłuszczowe o-3• Ile dostarczać z dietą?100-200 g ryb morskich dostarcza 2 g tychkwasów.• Źródło: tłuste ryby morskie (łosoś, śledź,makrela, halibt), pstrąg, skorupiaki, tofu,migdały, orzechy włoskie.• Tuńczyk
  • 16. Kwasy tłuszczowe o-3• DHA wchodzi w skład tkanki nerwowej, a wszczególności kory mózgowej, przez cousprawnia jej pracę. Warunkuje prawidłowyrozwój siatkówki oka i prawidłowe widzenie.Podejrzewa się także, że ma wpływ nadysleksję i inteligencję, a poza tymprzeciwdziała, stresowi i agresji.
  • 17. Probiotyki• Pożyteczne bakterie, które wypierają z przewodupokarmowego chorobotwórcze zarazki i poprawiająodporność (sIgA, wydzielanie bakteriocyn).• Do przeżycia potrzebują odpowiedniego kwaśnego odczynu(pH) środowiska. Takie pH mogą zapewnić tylko naturalneprodukty, tj. fermentowane napoje mleczne kefiry, jogurty,mleko acidofilne, a także kiszonki.
  • 18. Prebiotyki• Prebiotyki to składniki,które są potrzebnedobrym bakteriom donamnażania się(banany, szparagi, pory,cebula, cykoria,karczochy, czosnek).• Polecane jestpołączenie pro iprebiotyków, np. Koktajl bananowy na kefirze Sos czosnkowy Surówka z cykorii zabielonajogurtem
  • 19. Słodycze• Dieta bogata w cukry proste powoduje zmniejszanie zdolnościkrwinek białych do zabijania zarazków.• Dobra pożywka dla bakterii,• Zwiększenie wydalania CO2 z płuc – problemy z oddychaniem,kaszel, duszności,• Wydłużenie czasu trwania infekcji.
  • 20. Ochronna funkcja witaminy D• Regulacja produkcji cytokin,• Apoptoza komórek nowotworowych,• Działanie na receptory tkankowe,• Niedobór- choroby endokrynologiczne, metaboliczne,sercowo-naczyniowe, neutopsychiatryczne, przewodupokarmowego• Źródło – oleje rybie, ryby morskie, (tran)• Suplementacja od października do kwietniadzieci 1-18rż, 400IU/d (10μg/d)
  • 21. Tran• Omega -3 (2g) EPA+DHA• Witamina A (1000 mg) ryzyko przedawkowania• Witamina D (10μg/d) lek, nie suplement diety ? ?Wartość odżywcza w 5 mlKwasy tłuszczowe omega-3 1,2 g- kwas dokozaheksaenowy0,6 g(DHA)- kwas eikozapentaenowy (EPA) 0,4 gWitamina D 10 μg (100%*)Witamina A 250 μg (31%*)Witamina E 10 mg (83%*)* % zalecanego dziennego spożycia
  • 22. Jadłospis 1• Amelia 3 lata 2 miesiące, 15kg, pacjentka CZD, leczona z powodu częstychinfekcji górnych dróg oddechowych, ucha środkowego, alergia na warzywastrączkowe.• Śniadanie: parówka morlinka, pół bułki pszennej z masłem, ketchup• II śniadanie: pół bułki pszennej z dżemem truskawkowym• Obiad: zupa ogórkowa, kotlet mielony z indyka, ziemniaki, buraczki (mało)• Podwieczorek: rogalik francuski z czekoladą• Kolacja: spagetti z pomidorami, kubuś malinowy• Kolacja 2: kubuś malinowy, chrupki kukurydziane
  • 23. Jadłospis 2• Ignacy, 2 lata 11 miesięcy, 13 kg, zapalenie oskrzeli z rzutem na zapalenie płuc, leczonyantybiotykami, z biegunką.• Śniadanie: serek waniliowy z krówką,• II śniadanie: bułka z miodem• Obiad: zupa pomidorowa z makaronem, kotlet schabowy (większość panierki),ziemniaki• Podwieczorek: bułka drożdżowa z serem,• Kolacja: bulka pszenna, masło, polędwica sopocka, pomidor bez skóry i pestek, wafelekdomowy z kajmakiem• Kolacja 2: pieczarki w occie słoiczek, wafelek domowy z kajmakiem
  • 24. Jak powinno być• Śniadanie: owsianka z jabłkiem i cynamonem, mleko 2% tłuszczu• II śniadanie: kromka pieczywa razowego z pastą z makreli ze szczypiorkiem,papryka czerwona, herbata bawarka• Obiad: kasza pęczak, pieczony indyk, surówka z tartej marchewki i jabłka zjogurtem naturalnym• Obiad 2: zupa kalafiorowa na jogurcie z ziemniakami• Podwieczorek: banan• Kolacja: leczo warzywne• Kolacja 2: kakao naturalne
  • 25. Naturalne „antybiotyki”Produkt Składniki stymulujące układ odpornościowySok malinowy Kwas salicylowy- działa napotnie, przeciwgorączkowo,przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie, uspokajającoMiód ma działanie bakteriostatyczneCzosnekspożywany na surowo działa jak antybiotyk, wpływa na układkrążenia i wzmacnia naturalną odporność, związki siarki- działanieprzeciwbakteryjne i przeciwwirusoweKapusta działanie przeciwzapalnie i przeciwbakteryjnieCebula Wit. C, zawiera związki siarki o działaniu przeciwbakteryjnym,przeciwwirusowym
  • 26. ZASADA „ 6U ” - prof. dr hab. S.Berger• UROZMAICENIE (w doborze produktów)• UMIAR (w jedzeniu i piciu)• UNIKANIE (nadmiaru cukru, soli)• UREGULOWANIE (czasu i liczby posiłków)• UPRAWIANIE SPORTU6. UŚMIECHANIE SIĘ 
  • 27. • Dziękuję za uwagę!Pytania?
  • Fly UP